X
تبلیغات
هنر طراحی لباسArt Fashion Design
هنر طراحی لباسArt Fashion Design
مانکن، آموزش هنر پویان تندیس ،الگو ،خیاطی ،مدل لباس،آموزش پارچه سازی،رنگ،سوزن دوزی،ریاضی کاریکاتور
نگارش در تاريخ پنجشنبه نوزدهم مرداد 1391 توسط شیدا
 طراحی لباس با مانکن فانتزی

در تصاویری که در ادامه مطلب مشاهده می کنید چند تا روش ارائه طراحی لباس با مانکن فانتزی و مواد مختلف می باشد که تکنیک کلاژ در آن نیز به کار برده شده است .شخصا معتقدم به جای آنکه ساعت ها وقت گذاشته تا اجزای دقیق صورت و دستها را طراحی کنیم . به مدل لباس و اجرای بهتر آن فکر کنیم .یک مانکن  ساده فانتزی هم می تواند جذابیت خاص خود را داشته و دست طراح لباس را برای اجرا باز بگذارد .

و مانکن مورد استفاد می تواند یک شابلون ساده باشد که حدود بدن را مشخص کند بدون نیاز به اعضای جزئی مثل مو ،چشم ،صورت ،انگشتان و غیره ....

  برای یک لباس رسمی مثل مانتو یک فیگور پر تحرک مانند لباس مجلسی انتخاب مناسبی به نظرنمی رسد. مانکن لباس رسمی در عین اینکه باید فیگور پویایی داشته باشد، سنگینی و وقار رسمی بودن خود را نیز حفظ کند .تا جلوه ی لباس کاهش نیابد. گاه چنان فیگور را انتخاب می کنیم که چیزی از مدل لباس دیده نمی شود و فقط بیننده فرم فیگور زیبا را می بیند با ید هدف کار را مشخص کرد پس باید اولیت بندی کرد که  لباس در اولویت است یا اینکه ژست و فیگور ، مورد نظر می باشد .

 در ادامه مطلب می توانید چند تصویر را ببینید.که از کارهای اولیه ام است که اجرا کرده ام .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنجشنبه نوزدهم مرداد 1391 توسط شیدا

در اینجا قسمتی از متن پایان نامه دانشجوی کاربرد ریاضی(هندسه) در طراحی و دوخت را که شامل بخش نتیجه گیری و خلاصه یکی از بخش هاست را آورده ام.با هدف اینکه انگیزه باشد که نگاهی نو به کاربردهای ریاضی به هنر داشته باشد.

نتیجه گیری -

در این زمان ریاضیات در زندگی ما جریان دارد . و در علوم مختلف  ادغام شده است .ریاضیات ، راتنها نباید علم حساب و اعداد به شمار آورد ، ریاضیات شاخه ها و زیر گروههای متعدی دارد که تا فضای های چند بعدی را مورد بحث و استدلال قرار می دهد .

خاستگاه ریاضیات ، در شرق باستان است ، که زاده نیاز آدمی است .و یک ریاضی کاملا کاربردی بوده است .در زمان تمدن های شرق باستان هنگامی که بابلیان ، زیگورات ها و باغ های معلق را بنا می کردند و مصریان هرم های عظیم را می ساختند که همگی جزوی شاهکارهای مهندسی در آن زمان بوده است ، که گویایی محاسبات دقیق ریاضی در آن زمان بوده است .بابلیان ، پایه گذار مثلثات و نجوم امروزی بوده اند ، آنچه که امروز از تقسیم سال ، ماه ، روز و ساعت داریم تقریبا همان چیزی است که حدود 500سال پیش بابلیان به کار می بردند .

در غرب باستان، به خصوص یونان ریاضیات برهانی پایه گذاری شد .اصول و قوانینی که امروز در ریاضیات به کار می بریم ، از آنجا آغاز شد .

 در دوره ی اسلام مسلمانا ن طبق تعالیم دینی به علم آموزی بها دادند با ترجمه آثار علمی ، باعث حفظ و بقای ، بخش مهمی از علوم گردیدند و آن علوم را ارتقا دادند . دانشمندان نامی زیادی در دورهی اسلامی پا به عرصه وجود نهادند که بر روی پیشرفت ریاضی در اروپا تاثیر داشتند .

ریاضیات، در دوره ی اروپا تکامل یافت و به شاخه های متعددی تقسیم شد ،که هر کدام به مباحث ویژه ای می پرداخت ودر دوره ی رنسانس اروپا بود ، که به طور رسمی استفاده از قوانین ریاضی در نقاشی به کار گرفته شد، که به نقاشی، به  نام پیرو دلا فرانچسکا باز گردد . وی علاوه بر تاکید ، بر مسئله عمق نمایی و پرسپکتیو ، دلایلی مبنی بر بازنمایی طبیعی بوسیله علم هندسی را طرح کرد و هنرمندان آپاری را مبتنی بر محاسبه های ریاضی ، نسبت های طلایی و علمی خلق کردند

استفاده از ریاضیات در هنر به همان شیوه رنسانس تا قرن نوزدهم ادامه یافت ، البته در قرن حاضر این قواعد هنری بیشتر به سمت تکنولوژی ، هدایت شده است .

نقوش و هنر اسلامی ارتباطی تنگاتنگ با دانش و قواعد ریاضی دارد . در دوره های معاصر با بر با بررسی بیشتر ، زوایایی جدیدی از ادغام ریاضی و هنر آشکار می گردد ، که بررسی نظریه گروهها در نقوش هم آراسته اسلامی یکی از نمونه های زیبای آن و تناسب ، چرخشها ،  تجانس و... تر کیب هرکدام نقش جدیدی می آفریند ، که یکی از جالب ترین مباحث از کاربرد ریاضیات در هنر اسلامی می تواند باشد .

امروزه ریاضیات ، بخش مهمی از علوم را تشکیل می دهد و با علوم به گونهای ادغام شده است که نمی توان ریاضیات را از آنها حذف کرد .در رشته های مختلف دانشگاهی ، در هر رشته یک ریاضی مختص آن رشته وجود دارد که با مفاهیم کاربردی آن رشته ریاضی تعریف می شود و به عنوان کاربرد ریاضیات در .... مورد استفاده دانشجویان قرار دارد .

ریاضیات ،کاربردی در رشته طراحی و دوخت دارد، زمانی که اندازه می گیریم یا با قلم اثری بر کاغذ می گذاریم ، با ریاضیات سر کار داریم در الگو سازی و درجه بندی و طراحی نقوش سنتی از قوانین ریاضی بهره می گیریم . با توجه به بخش قبلی که چند مثال ساده ، از کاربرد ریاضیات در طراحی و دوخت را بیان داشته ایم . می توان یک ریاضی کاربردی مختص رشته طراحی و دوخت نگاشت که این مفاهیم انتقال ، انعکاس ، و تجانس در دل نقوش هندسی ، اسلیمی ،الگو سازی وغیره به کاربرده می شود را بیان داشت تا،  دانشجویان رشته طراحی و دوخت ، مفاهیم ریاضی بهتر فرا بگیرند .

 خلاصه

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنجشنبه نوزدهم مرداد 1391 توسط شیدا

 پرسپکتیو

پرسپکتیو عموما به شگردی اطلاق می شود که هنر مندان برای نمایش فضای سه بعدی بر سطوح مستوی استفاده می کنند این روش که می توان آن را نوعی پیشرفت تکنیکی به شمار آوردوآنچه که از نظر مفاهیم بصری برای نظزیه پردازان رنسانس اهمیت داشت روش هندسی بود که هنرمندان آن را برای نمایش خطوط صفحات پیکره ها صلب بر سطوح مستوی به کار می بردند.

پیدایش علوم ریاضی در کشف یا در واقع اختراع پرسپکتیو و مشاهده ی دقیق، مبنای زیبایی قرار گرفت ،لذا بارزترین ویژگی رنسانس در ک جهان به مثابه ی آبژه و دیدگاه متمرکز به کاوش فهم و انتظام جهان بود. این ایده ی انسان مدار، در پرسپکتیو یک نقطه ای نمود یافت .دوره  ی رنسانس ریاضیات هنر مخصوصا دست در دست یکدیگر پیش می رفتند بسیاری از هنرمندان دوره رنسانس متقاعد شده بودند که یادگیری هندسه برای پرورش تجسم اندوزی هنرمند ضرورت دارد.

پرسپکتیو نه تنها در هنر که در زندگی اجتماعی دوره ی رنسانس نیز تحولی ژرف پدید آورد، هنرمندانی که به هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی می پرداختند، موظف بودند که ریاضیات و قوانین و پرسپکتیو را هم مطالعه نماید و هندسه و تناسبات را بداند و این آگاهی،بخش انکار ناپذیر در تحصیلات این دوران رنسانس به شمار می رفت. آگاهی از هندسه و ریاضیات ، هنرمند را از حد یک صنعتگر ماهر به پایگاه فردی تحصیل کرده و دانشمند ارتقا می داد و گاه سبب می شد که در زمینه  ی دانش فراتر از دانش حامیان خود، دست یابد.

      با خلق تابلوی تثلیث مقدس اثر" مسچیو ماساچو" در حدود سال 1427 میلادی، پرسپکتیو علمی نیز در عرصه نقاشی نمایان شد و


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه چهاردهم مرداد 1391 توسط شیدا
یک تابلو سه بعدی کودکانه

در این کار زمینه با  تراشه مدادرنگی و گواش تخت رنگ آمیزی شده است . اجزای دیکر مانند سبزه ها و کودکان را حداقل سه تا کار آماده و رنگ آمیزی شده داشته باشیم .به تناسب دور بودن و نزدیک بودن اشیا فاصله مقواها بریده شده از هم را کمتر و بیشتر بگیرید  پایه کار که از چسب حرارتی برش خورده در سه سایز ۲۵/۰ و ۵/۰ ۷۵/۰ سانتی مورد استفاده واقع شود .تا اینگونه فاصله ها را با نسبتهای مختلف برای هر شکل در نظر گرفته شده اجرا شود .

اگر برای انتخاب رنگ مشکل دارید کتابهای مانند روانشناسی کاربردی رنگ ها (پنتون ) و حتی کتب رنگ شناسی دبیرستان می تواند کمک باشد .هر چند حس شما دقیق ترین رنگ را به شما می دهد .  شخصا عقیده دارم افراد در انتخاب رنگ با احساس و سلیقه شخصی خود بهترین گزینه را می توانند انتخاب کنند . 

تصویر این تابلو که از کارهای اولیه شخصی هم است را می توانید ببینید

 

 

نگارش در تاريخ پنجشنبه دوازدهم مرداد 1391 توسط شیدا
طرح لباس کودکانه با مانکن عروسکی و انتزاعی (تکنیک گواش تخت و دور گیری راپید)

در این بخش تصاویر گویا هستند و می توان مرحله رسیدن به یک طرح نهایی از یک تصویر ساده را نشان می دهد . می توان مشاهده کرد که چگونه از یک عدد به یک طرح  نهایی  می رسیم .

مرحله رنگ ،از تکنیک گواش تخت استفاده گردیده است ، که با راپید مشکی دور گیری شده است. ابتدا رنگ بدن را گذاشته ،که ترکیب سه رنگ اصلی ، با سفید است . البته برای کودکان کمی قرمز آن زیاد تر است و با استفاده از تراشه مداد رنگی پس زمینه ی کار را رنگ می کنیم .

 

چندین تصویر دیگر را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنجشنبه دوازدهم مرداد 1391 توسط شیدا
مدل فانتزی یک جلیقه که به شکل ساندویج طراحی شده است .

طرح اولیه از یک ساندویج نان و پنیر ایده گرفته شد .  ابر دوزی شده است وبا پشم شیشه پر شده است .و از پارچه ساتن معمولی برای سبزیجات استفاده شده است .

 

نگارش در تاريخ پنجشنبه دوازدهم مرداد 1391 توسط شیدا
کوسن با طرح تیکه دوزی

نقش طرح این کوسن تیکه دوزی از طرح هایم است که از مانکن فانتزی (اکزجره -انتزاعی ) که در اصطلاح نامیده می شود استفاده کردم .چیزی که باید در نظر داشت یک طرح اگر هم ساده باشد باید منحصر به خودتان باشد کپی نباشد .و این می شود طرح جدید و سبک شخصی فرد است. کارهای کپی شاید زیباتر باشد .ولی تک و ناب نمی تواند باشد .اگر ما آنها را مورد استفاده قرار دهیم .

نگارش در تاريخ دوشنبه نهم مرداد 1391 توسط شیدا
آموزش نمد بافی و کابردهای جالب نمد

 تکنیک مورد استفاده یک نوع پارچه نمدی است که شخصا آن را درست کرده ام. در کیف و گل سر که در تصویر مشاهده می کنید به کار برده ام. این تکنیک کار جذابی است. نمد مالی که حرفه کهن است از شکل قدیم خارج شده و تبدیل به محصولات جدیدی از قبیل لباس و وسایل تزیینی و یا حتی تابلو دیواری شود. برای اجرای آن مقداری پشم گوسفند را روی سطح یک پارچه پهن میکنیم پشم ها باید شانه زده باشد بعد از نخ های پشمی که برای بافت قالی مورد استفاده قرار می گیرد بر روی آن می گذاریم و نقش مورد نظر را پیاده میکنیم و سپس یک پارچه دیگر بر روی آن گذاشته با آب گرم وصابون روی آن ریخته دریک قطعه حصیر پیچیده مرتب مالیده تا محصول آماده شود. بعد گذاشته تا خشک شود و آماده برش شود .روش های دیگ بخار و استفاده از کتیرا و یا ماشین لباس شوی در آماده کردن نمد سرعت کار را بالا می برد . البنه مشکلاتی از قبیل کمبود پشم سفید و خام در بازار و یا رنگهای دلخواه پشم وجود دارد.ویا استحکام کار به خاطر ظرافت نمد کمی کاسته می شود .که با کتیرا این مشکل حل می شود .

 

 

در ادامه مطلب تصاویر چند نمونه دیگر مانند لباس و گردبند و... را می توانید مشاه کنید . و مراحل گام به گام نمد بافی را می توانید ببنید


ادامه مطلب...

پویان تندیس به عنوان اثر برتر نمایشگاه هفته پژوهش که این مراسم در هتل المپیک تهران درروز سه شنبه ۲۲/۹/۹۰ برگزار شد . و جایزه آن توسط ریاست دانشگاه توحید آمل خانم عباسی  به عنوان نماینده از طرف خانم عرب یار محمدی طراح اثر  دریافت شد .و خانم مسقطیان  مدیر گروه دانشکده توحید آمل نیز رتبه سوم را در قسمت پژوهش آورد .

وقتی به امکانات دانشگاه آمل از نظر فضا نگاه می کنم قابل قیاس با دانشگاههای مانند شریعتی نیست . ولی در بیشتر زمینه ها دانشجویان بر گزیده دارد . این نشان دهنده پتانسیل علمی و هنری

در سرار ایران را دارد که باید بها ی بیشتری به استعدادها  داده شود .

برای اینکه پویان تندیس از مرحله ماکت تبدیل به یک نمونه اصلی شود به پارک های علم و فن آوری و نهادهای دیگر ایمیل زده  شدولی جوابی دریافت نشد .در حالی که اگر وسیله به مرحله تولید برسد بازار خرید آن مزون ها فروشگاههای بزرگ لباس و تولید کنندگان پوشاک جشنوارههای مد و لباس و.....است .

 

نگارش در تاريخ دوشنبه نهم مرداد 1391 توسط شیدا
۱- کاربرد قضیه تالس در طراحی دوخت

 

قضیه ی تالس: اگر خطی به موازات یکی از ضلع های مثلثی رسم شود و دو ضلع دیگر را قطع کند،روی آن ها پاره خط های متناسب جدا می کند.

    نتیجه ی تالس:  اگر خطی موازی یک ضلع مثلث رسم شود مثلثی به وجود می آید

که اضلا عش با اضلاع مثلث اصلی متناسب است .یعنی:

عکس قضیه ی تالس: اگر خطی چنان رسم شود که دو ضلع مثلث را به یک نسبت قطع کند، با ضلع سوم موازی است.

زمانی که الگو سازی انجام می دهیم ،مانند تبدیل دامن راسته به فون، ابتدا ساسون دامن رابسته و به تناسب آن پای دامن اوزمان داده می شود در حقیقت ساسون را بسته و آن را انتقال به اوزمان پایین دامن داده ایم . به مثال بعد ، در ادامه مطلب توجه کنید، که تمام مراحل را شرح داده ایم .

 وطبق مطالب فوق می بینیم بدون آنکه عملا یک الگو بکشیم ،فقط با محاسبات ساده ریاضی می توانیم به راحتی پای یک دامن را حساب کنیم ،و به راحتی مقدار نوار لازم را بدست آوریم البته یک خیاط با تجربه همانند یک نقاش که نسبت طلایی ملکه ذهن او گردیده است ،می تواند بدون نیاز به این همه محاسبات روی کاغذ به راحتی مقادیر وسایل لازم خود را محاسبه نماید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دوشنبه نهم مرداد 1391 توسط شیدا
تصاویر مربوط به یک باغچه در پشت بام واقع در شهرستان آزادشهر گلستان می باشد . که از سه ردیف آجر بدون ملات چیده شده است . در زیر سه لایه نایلون قرار گرفته است .و خاک باغچه مخلوطی از خاک برگ و کود حیوانی و خاک معمولی است .و انواع سبزیجات و صیفی جات در آن کاشته می شود . بادمجان فلفل لوبیا ریحان و....

 بقیه عکس ها در ادامه مطلب

 

 

 

نگارش در تاريخ شنبه هفتم مرداد 1391 توسط شیدا
آموزش تکنیک های طراحی جالب

در این ستون شما می توانید تکنیک های مختلف را که برای آماده شدن یک طرح لباس است .فرابگیرید کل کارها شخصا طراحی و اجرا کرده ام .

کلاژ: رنگ روغن

 شماره ۱-ابتدا چندرنگ روغن را با تضاد رنگی دلخواه با فاصله واشکال مختلف روی یک لایه مقوا فابیرنیا معمولی گذاشته و یک مقوا دیگر روی آن گذاشته کمی فشار نامرتب بر روی قسمت های مختلف وارد می کنیم بعد دو مقوا را از هم جداکرده گذاشته تا حداقل دو هفته تا  خشک شود .به این صورت یک بافت رنگی جالب بدست آورده ایم .که می توان برروی کا ر طراحی شده کلاژکرد .در تصاویر نمونه اجرایی را می توانید مشاهده کنید.

 

 

نگارش در تاريخ چهارشنبه چهارم مرداد 1391 توسط شیدا
 

 

 

استفاده از مانکن مصنوعی

(ساده میله ای ویا  عروسکی )

  به جای مدل انسانی در جشنواره لباس

نوع طرح : کاربردی در بخش هنر فرهنگ

در دنیای امروز پوشش جایگاه ویژه دارد .و نشانه هویت و نمادی از فرهنگ و آداب ورسوم اقوام یک سرزمین است .

در این طرح به جای مانکن زند ه انسانی در نمایش لباس از مانکن های مصنوعی

 که در یک مسیردر حرکت هستند استفاده می شود.

و در اجرا با استفاده از افکتهای نوری ، فن و باد مصنوعی خشکی که مانکن به

 لباس داده گرفته میشود و با ایجاد ریتم حرکت  در لباس جلوه بصری بیشتری

 به لباس می دهد .

زمان تعویض بسیار کوتاه و سهل می باشد سرعت و تعداد مانکن ها در نمایش قابل

 تغییر می با شد .قطعات قابلیت تعویض دارد .

حتی ابعاد کاربنا به مکان و مسا حت می تواند تغییر کند  این ریل را می توان در سطح

 شیب دار  (مثل پله برقی ) قرار داد تا در فروشگاهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرد .

مانکن ها می تواند از ابعاد 80-180 مورد استفاده باشد .

ونوع مانکن بنا به نوع استفاده از ساده ترین شکل فقط بدنه کلی بدون سردست و پا و یا مانکن

 های عروسکی موجود با رعایت موازین ایرانی و اسلامی استفاده کرد .

این طرح با امکانات بومی و ارزان و راحتی استفاد ه و قابلیت اجرا در پارک و فرودگاهها

 فروشگاها دارد . باعث ترویج مد ایرانی خواهد داشت .

 

اهداف این طرح

 

این طرح برای ارتقای و جایگزینی فرهنگ و پوشش و مد ایرانی اسلامی ارائه شده است

 تا بنا به اهمیت که پو شش در جامعه امروز دارد طراحان لباس ایرانی بتواند با بر گزاری

 راحت و آسان و با رعایت موازین شرعی طرح لباس های چون مهمانی شب رسمی

  وراحتی را به جامعه جوان ایرانی و حتی جهان فرهنگ و پوشش ایرانی اسلامی

 را معرفی نمایند .و یکی از مشکلاتی که اکنون با آن رو به رو هستیم محدودیت

در ارائه طرح ها ست به خاطر نوع و فرم پوشش که این محدودیت برداشته می شود .  

وطبق پرسشی که از دفاتر مراجع شد، برای استفاده از مانکن بدون سر ایرادی نگرفتند.

و  باعث کاهش هزینه اجرای این جشنواره ها می شود .

و سازمانهای همانند فرهنگ و ارشاد اسلامی ، گردشگری و محیط دانشگاهی می تواند

 از حامیان آن باشند .

 

قابلیت و مزایای این طرح

 

1- رعایت موازین شرعی و برداشتن محدویت نمایش لباس

2- مانکن ارزان و دسترسی آسان و راحت به آن

 

3- کاربرد راحت و تعدد مانکن ها و کنترل زمان نمایش

4- نصب در سطوح افقی و شیب دار

  5- استفاده در سالن نمایش پارکها فروشگاهای بزرگ لباس و فرودگاهها

6- ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در دنیای مد و پوشش

7- ارتباط و معرفی بیشتر طراحان و استعدادهای برتر  ایران به جامعه

8- بومی سازی و هماهنگ کردن یک پدیده غربی با معیار اسلامی

9- کاهش هزینه جشنواره ها

 10- امکان ارائه طر حهای لباس  در رسانه  ملی و مطبو عات

 

نگارش در تاريخ چهارشنبه چهارم مرداد 1391 توسط شیدا
 

عکس ماکت پویان تندیس ، که مانکن ها روی سن نمایش در حال حر کت هستند .و مقیاسی کوتاه با نمایش مانکن زنده است . که از مانکن میله ای ساده برای نمایش لباس مجلسی می توان استفاده است .

 

آپلود عکس

خرید اینترنتی

فال حافظ

قالب وبلاگ